Winkelpaleizen haalbaar?

Pas las ik een artikel over de enorme leegstand van winkels in Nederland. Door de crisis en de toenemende verkopen via internet staat zo’n drie miljoen m2 leeg. Dat is ongeveer 10% van het totale winkeloppervlak. Ondanks de leegstand zijn er serieuze nieuwbouwplannen om het winkeloppervlak met 10% uit te breiden. Dat is merkwaardig! Hier kijk ik aan de hand van het hiervoor getoonde model naar de haalbaarheid van die plannen. Waar moet je dan op letten?

Wat is er aan de hand in winkelland?
De nieuwbouwplannen blijken vooral te gaan over winkelpaleizen aan de rand van grote steden zoals Almelo, Breda en Nijmegen. De locaties zijn met de auto goed bereikbaar, en er kan ruim en gratis geparkeerd worden. In een zee van ruimte en luxe kunnen mensen het hele jaar door shoppen. Winkelen moet zo een belevenis worden. Vooral internationaal opererende winkelketens willen wel in deze winkelpaleizen stappen, waar ze hun merken uitbundig kunnen presenteren.
Projectontwikkelaars en beleggers zien hun kans schoon. De winkels in de binnensteden worden met de auto steeds moeilijker bereikbaar en de parkeerkosten lopen de spuigaten uit. En de laatste jaren is het winkelaanbod met allerlei discounters en op iedere hoek een Etos, Trekpleister of Kruitvat er niet leuker op geworden. Ook de nu als bedompt ervaren winkelcentra uit de tweede helft van de twintigste eeuw in nieuwbouwwijken kunnen mensen nog maar weinig bekoren. De tijd lijkt rijp voor een nieuw winkelconcept. Ook de overheid heeft wel oren naar de nieuwbouwplannen. Immers met de verkoop van grond komt weer geld in de gemeentekas en met de bouwproductie wordt de economie wat gestimuleerd.

It takes two to tango: geld en waarde
Bij het bepalen van de haalbaarheid van een plan, wordt meestal naar de financiële haalbaarheid gekeken. Bij commerciële partijen zoals projectontwikkelaars, beleggers, winkelketens en bouwers gaat het immers vooral om de winstgevendheid. Ook de overheid wil geld verdienen aan de grondtransactie. Maar al te vaak is geld hét beoordelingscriterium. En dat loopt weleens fout af: het eenmaal gerealiseerde plan geeft niet het verwachte effect.
Daarom is het zaak ook waarde in de afweging te betrekken. Waarde is een afspiegeling van de waardering van de consumenten (people) én van de impact van het plan op de omgeving (planet) waaronder de binnenstad en andere winkelcentra. De consumenten geven zo een indicatie van de levensvatbaarheid van het plan, en de impact van het plan op de omgeving geeft inzicht in de maatschappelijke wenselijkheid. De levensvatbaarheid, de winstgevendheid en de wenselijkheid geven met elkaar een beeld van de haalbaarheid van plan.

De betekenis en toepassing van waarde
Door waarde nadrukkelijk in beschouwing te nemen, wordt op verschillende manieren naar het vraagstuk gekeken. Er wordt zo niet alleen naar het plan zelf gekeken, maar ook naar de invloed ervan op de omgeving. Hierdoor worden valkuilen vermeden en komen waardevolle kansen in beeld die anders verborgen zouden blijven.
Waarde kan met de door mij ontwikkelde ‘waardeboom’ op een systematische manier in beeld worden gebracht. In mijn volgende blog zal ik laten zien dat er drie verschillende soorten waarden zijn, die overeenkomen met de wortels, stam en kroon van de boom.

Deel deze post

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Email

1 Reactie »

ronvoskamp op 16 juni 2013 in Waardebril Blog posts

1 Reactie op “Winkelpaleizen haalbaar?

  1. Wendy reageerde op 18 jun 2013 om 11:25 #

    Ha Ron,

    Goed blog! Het maakt de lezer nieuwsgierig naar wat de uitkomst wordt van jouw waardebepaling van deze casus. Dit is een goede manier om de praktische toepasbaarheid van jouw waardemodel te tonen!
    Ik zie uit naar het volgende blog!
    Groet, Wendy

Trackback URI | Reacties RSS

Laat een reactie achter